Keelpijn

Keelpijn komt meestal door een ontsteking van het keelslijmvlies. De pijn kan ook naar uw hals en oren trekken. Keelpijn gaat vaak samen met verkoudheid.

WAT ZIJN DE VERSCHIJNSELEN?

De een heeft last van een licht branderig gevoel, de ander heeft heftige pijn in de keel. Door de keelpijn of door zwelling van het slijmvlies in de keel ontstaan slikklachten. Het keelslijmvlies en uw keelamandelen kunnen rood worden en opzwellen. Achter in de keel ziet u soms witte stippen of dik, taai slijm. Vaak zijn de klieren in uw hals opgezet en gevoelig. Bij keelpijn kunt u ook koorts hebben.

HOE ONTSTAAT HET?

Keelpijn wordt meestal door een verkoudheidsvirus veroorzaakt. Het virus nestelt zich in het slijmvlies van de neus en keel en veroorzaakt daar een ontsteking. Dit gaat vaak samen met verkoudheid en hoesten.

Keelpijn kan ook ontstaan door een bacterie. Meestal is dit een bacterie met de naam streptokok. Een keelontsteking met de streptokok wordt ook wel angina genoemd.

Keelpijn kan ook ontstaan door irritatie van de keel: bijvoorbeeld door verkeerd stemgebruik (schreeuwen, zingen, veel praten), veel schrapen van de keel, droge of verontreinigde lucht, en roken. Irritatie van de keel kan ook heesheid veroorzaken.

ADVIEZEN

U kunt zelf uitproberen welke huismiddelen uw keelklachten verzachten. Bij de één helpt het drinken van koud water of een waterijsje. Bij de ander helpt kamillethee of drop. Zuigtabletten en speciale gorgeldranken helpen niet beter dan deze huismiddelen. Er is geen bewijs dat deze middelen helpen, maar sommige mensen vinden dat ze toch wat verlichting geven. Rust kan van belang zijn, met name als u koorts heeft. Ook ‘stemrust’ kan verlichting geven. Probeer irritatie van de keel te vermijden.

MEDICIJNEN

Tegen de pijn kunt u paracetamol gebruiken. Een keelontsteking kan soms veel pijn doen. Zorg dan voor goede pijnstilling. Begin met 4 keer per 24 uur 500 mg paracetamol. Helpt dit te weinig, neem dan 4 keer per 24 uur 1000 mg paracetamol (gedurende twee tot drie dagen) Bij ernstige slikpijn kunt u de pijnstiller ook als zetpil nemen. Pijnstillers zijn ook als oplostablet of poeder verkrijgbaar (eerst in water oplossen), en als kauw- of smelttablet (smelt in uw mond).

Alleen als paracetamol onvoldoende helpt, kunt u een andere pijnstiller proberen zoals ibuprofen of diclofenac. Ibuprofen en diclofenac kunnen maagklachten geven.

Behandeling met antibiotica (penicilline) is zelden nodig. Keelpijn ontstaat meestal door een virus en daar werken antibiotica niet tegen.

Over het algemeen worden antibiotica alleen overwogen als de keelpijn ernstig is. Bijvoorbeeld:

• als de keel- en slikklachten zeer heftig zijn,
  • als u zich erg ziek voelt (hoge koorts of op bed moeten liggen),
  • als u door de keelontsteking uw mond niet goed kunt openen of
  • als u zeer pijnlijke en gezwollen lymfeklieren in de hals heeft.

Keelpijn verdwijnt meestal binnen zeven dagen. Neem contact op als de klachten langer duren of sterk verergeren. Heeft u meer dan vijf keer per jaar een ernstige keelontsteking (veel pijn, veel zwelling, erg ziek) of meer dan driemaal per jaar in de afgelopen twee jaar, dan kan een amandeloperatie (tonsillectomie) soms verbetering geven.