Marevan

Marevan is een medicatie die het bloed minder doet stollen. Het wordt gebruikt bij ziekten waarbij een verminderde stolling van het bloed noodzakelijk is zoals voorkamerfibrillatie, hartkunstkleppen, diepe veneuse thrombosen.

Het effect op de bloedstolling is bij ieder persoon verschillend en de dagelijkse dosis verschilt dus bij iedere persoon.

• Een strikte regeling is noodzakelijk: te veel Marevan gaat ons bloed onstolbaar maken en kan gevaarlijke inwendige en uitwendige bloedingen veroorzaken. Te weinig Marevan gaat het bloed te vlug doen stollen en dus niet werkzaam zijn bij die bovengenoemde ziekten.
  • Deze strikte regeling is enkel mogelijk door op zeer regelmatige tijdstippen (om de 4-6 weken) bloed af te nemen waarna de dosis kan bijgesteld worden.
  • Therapeutische richtlijnen voor orale antistollingstherapie (ACCP):
INDICATIE INR
Profylaxie en behandeling van veneuze trombose Profylaxie en behandeling van pulmonair embool Preventie van systemisch embool: – Voorkamer-fibrillatie – Biologische hartkleppen 2.0 – 3.0
Mechanische hartkleppen 2.5 – 3.5

Indien je Marevan dient te nemen zal de dokter vaak verwijzen naar onderstaand schema. Bij twijfel altijd telefonisch contact nemen !  Nooit op eigen initiatief veranderen. (klik op de afbeelding om een vergrote afbeelding te bekijken)

Marevan-schema

BIJWERKINGEN

De belangrijkste bijwerkingen zijn bloedingen:

• Bloeduitstortingen en blauwe plekken.
  • Oppassen bij het geven van intra-musculaire injecties.
  • Wonden kunnen langer blijven bloeden. Dat kan problemen geven, bijvoorbeeld na het trekken van tanden of kiezen; meld daarom bij elk bezoek aan de tandarts dat u dit middel gebruikt.
  • Ook inwendige bloedingen zijn mogelijk. U merkt dat aan een roze of bruine verkleuring van de urine of een zwarte verkleuring van de ontlasting.

WANNEER NIET GEBRUIKEN:

• Wanneer u last heeft (gehad) van een maag- of darmzweer, mag u dit middel niet gebruiken. De zweer kan gaan bloeden en de bloeding stopt dan slecht.
  • Bij mensen met bloedersziekte (hemophilie)
  • Opletten bij mensen met hypertensie (= hoge bloeddruk). Bij die patiënten moet de bloeddruk nog extra onder controle zijn.
  • Opletten bij gestoorde leverfunctie
  • Duidelijk verminderde nierwerking
  • Bij zwangerschap
  • Na neurochirurgische ingrepen
  • Bij hersenbloedingen en aneurismata
  • Wanneer controle op de bloedstolling niet mogelijk is, of wanneer de patiënt of diens omgeving niet kan worden vertrouwd met betrekking tot het opvolgen van de voorschriften.
  • Menstruatiebloedingen vormen daarentegen geen contra-indicatie voor Marevan.

WISSELWERKING MET ANDERE MEDICIJNEN:

• Aspirine (sedergine®, aspegic® , aspro® ….) omdat deze te veel invloed hebben op de bloedstolling.
  • Oppassen voor anti-ontstekende middelen omdat ze gevaarlijk zijn voor maagonsteking – > maagzweer – > gevaarlijke bloeding. Ook zalven met deze stoffen ingewerkt zijn niet toegelaten.
  • Hebben een versterkende werking op Marevan:
    • de maagzuurremmer cimetidine (Tagamet®).
    • het antibioticum cotrimoxazol (Bactrim®, Eusaprim®, erytromycine, tetracycline) .
    • het antischimmelmiddel miconazol (Daktarin). Dit geldt alleen bij de orale gel en de vaginale gel, dus niet bij gebruik op de huid.
    • Allopurinol (Zyloric®) .
    • Disulfiram (Antabuse).
    • Cordarone®.
    • tricyclische antidepressiva (Redomex®).
    • Flagyl®.
    • Schildklierhormonen.
  • Hebben een verzwakkende werking op Marevan:
    • ‘De pil’ (= orale anticonceptiva), wanneer die een oestrogeen-hormoon bevat (verzwakkende werking Marevan).
    • St.Janskruid. (Hyperiplant®…..), verzwakkende werking Marevan.

INSPUITINGEN

Intra-musculaire injecties worden beter niet gegeven want ze kunnen enorme bloedingen veroorzaken. Subcutane of intraveneuze inspuitingen kunnen geen kwaad.

OPERATIE

Gezien Marevan langt werkt moet het tijdig gestopt worden voor elke operatie of tandextractie. 10 dagen voordien dient gestopt te worden en overgeschakeld op spuitjes. Meestal kan de dag na de operatie of tandextractie opnieuw opgestart worden.

ALCOHOL

Alcohol in grote hoeveelheden versterkt het effect van Marevan. Drink niet meer dan één of twee glazen alcohol per dag.

VOEDING

U mag alles eten. Bepaalde levensmiddelen met veel vitamine K kunnen echter de werking van dit middel verminderen. Dit zijn bijvoorbeeld andijvie, spinazie, groene kool, broccoli en sla. Wees matig met het gebruik van dergelijke levensmiddelen.

ZWANGERSCHAP

U mag dit middel niet gebruiken als u binnenkort zwanger wilt worden, tijdens de eerste drie maanden van de zwangerschap en in de negende maand. Dit middel kan namelijk blijvende schade veroorzaken bij het kind. Bovendien geeft het bloedingsgevaar na de bevalling.

BORSTVOEDING

Dit middel komt in de moedermelk terecht. Als u bepaalde voorzorgsmaatregelen neemt, kunt u toch borstvoeding geven. Blijf de baby in elk geval vitamine K geven.

KINDEREN

Daar Marevan kleine pilletjes zijn en dus gemakkelijk door kinderen kunnen ingeslikt worden is hat absoluut noodzakelijk ze ver uit het bereik van kinderen te bewaren.

BEJAARDEN

Bejaarden vallen gemakkelijker met het risico op grote bloeduitstortingen en bejaarden hebben soms slechtere medicatieinname door geheugenstoornissen. Daarom dient goed overwogen te worden of Marevan dient gestart te worden.

WAT MOET IK DOEN ALS IK EEN DOSIS BEN VERGETEN?

Bij ontdekking op dezelfde dag moet u de vergeten dosis zo snel mogelijk alsnog innemen. Merkt u het pas de volgende dag, dan mag u de vergeten dosis niet zonder meer inhalen. Volg dan maar uw gewone schema verder.

OVERDOSERING:

• Indien de INR licht te hoog is volstaat een tijdelijke dosisverlaging. Er wordt beter geen vitamine K gegeven omdat dit de regeling nadien zeer moeilijk maakt.
  • Indien de INR zeer veel te hoog is kan vitamine K oraal gegeven worden. Een ½ of ganse ampul in fruitsap en onmiddellijk opdrinken.