Hoofdpijn

Drie soorten hoofdpijn komen vaak voor: spanningshoofdpijn, migraine en medicijn-afhankelijke hoofdpijn. Andere, zeldzame vormen van hoofdpijn worden in deze brief niet besproken. Iemand kan verschillende soorten hoofdpijn naast elkaar hebben.

SPANNINGSHOOFDPIJN

De meeste mensen hebben wel eens spanningshoofdpijn. De pijn zit vaak aan beide kanten van het hoofd, of als een band om het hoofd. Het is een drukkende, knellende pijn. Hierbij zijn de spieren van de schouders, nek en schedel vaak extra gevoelig. Uw eetlust kan verminderd zijn, maar u bent niet misselijk. Door inspanning wordt de pijn niet erger. Afleiding, sporten, ontspanning of slapen kan de pijn verminderen. De pijn duurt een uur tot een paar dagen. Het is zelden dat iemand er iedere dag last van heeft. Dit soort hoofdpijn kan met spanningen te maken hebben, maar kan ook komen door een verkeerde houding of te weinig wisselen van houding, door slecht slapen, moeheid of ergens tegen opzien. Soms ontstaat hoofdpijn zonder reden.

MIGRAINE

Migraine is hoofdpijn die in aanvallen komt, soms midden in de nacht zodat u er wakker van wordt. De pijn zit aan één of aan beide zijden van uw hoofd. De pijn is hevig of bonzend en wordt erger bij inspanning. Meestal bent u ook misselijk; soms moet u overgeven. Fel licht en hard geluid worden slecht verdragen. Het liefst wilt u alleen nog maar op bed liggen. Soms ziet u een halfuur tot een uur voor het begin van de migraineaanval schitteringen, flitsen of golvende beelden.

Sommige mensen voelen vooraf tintelingen aan één kant van hun lichaam. Een migraineaanval kan 4 tot 72 uur duren, maar is meestal binnen één dag over. Sommigen hebben slechts af en toe een migraineaanval, anderen hebben er regelmatig last van. Een aanval kan optreden rond de menstruatie, na lang uitslapen of juist te kort slapen, na een nachtdienst of na stress. Een migraineaanval kan ook zonder aanleiding opkomen. Bij migraine speelt aanleg vaak een rol.

MEDICIJNAFHANKELIJKE HOOFDPIJN

Dagelijks gebruik van pijnstillers of migrainemiddelen kan op zich ook weer hoofdpijn veroorzaken. Medicijnafhankelijke hoofdpijn blijft juist bestaan terwijl u medicijnen tegen hoofdpijn gebruikt.

Deze soort hoofdpijn kan ook ontstaan door veel gebruik van cafeïne. Cafeïne zit niet alleen in koffie, maar ook in thee, ice-tea, cola, energiedranken (bijvoorbeeld Monster, Burn of Redbull) en chocolade. Sommige pijnstillers bevatten ook cafeïne. Cafeïne is hetzelfde als coffeïne.

U kunt uitzoeken welke soort(en) hoofdpijn u heeft door een hoofdpijndagboek bij te houden. Daarin schrijft u per dag op wanneer u hoofdpijn heeft en hoe het verloop is. Vaak wordt dan ook duidelijk waardoor de hoofdpijn wordt uitgelokt en wat u kunt doen om de hoofdpijn te verminderen of te voorkomen.